Maestrul Ludovic SpiessOpera Naţională Bucureşti comemorează una dintre marile personalităţi culturale ale României, tenorul Ludovic Spiess, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de la naşterea sa. Cu acest prilej, duminică, 12 mai, de la ora 18.30, în Foaierul Mare al Operei Naţionale Bucureşti, va fi vernisată expoziţia de fotografie intitulată Ludovic Spiess: ipostaze ale unei strălucite cariere artistice, eveniment care se va desfăşura în prezenţa doamnei Gerda Spiess, soţia regretatului tenor. În cadrul vernisajului, va lua cuvântul criticul muzical Petre Codreanu, iar expoziţia va putea fi vizitată pe parcursul următoarelor două săptămâni. Intrarea este liberă.

După vernisaj, începând cu ora 19.00, în Sala Mare a Operei va avea loc spectacolul La Traviata de Giuseppe Verdi, reprezentaţie în care rolul principal va fi interpretat de soprana Irina Iordăchescu.

 

Născut la Cluj în data de 13 mai 1938, Ludovic Spiess a frecventat cursurile Şcolii populare de artă din Braşov, iar ulterior s-a specializat în arta interpretării vocale la Milano. A avut o prestigioasă carieră internatională, fiind prezent timp de 20 de ani pe marile scene ale lumii, printre care Teatro alla Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Royal Opera House Covent Garden din Londra, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, War Memorial Opera House din San Francisco, Staatsoper din Viena şi a cântat alături de celebrităţi ca Birgit Nilsson, Fiorenza Cossotto, Nicolai Ghiaurov, Anna Moffo, Cesare Siepi, Virginia Zeani, Leonie Rysanek etc. De asemenea, tenorul a fost distins cu premiul I la Toulouse (1964), cu premiul I la Concursul de Canto de la Rio de Janeiro (1965) şi tot cu premiul I la ‘s-Hertogenbosch în Olanda (1966). În ceea ce priveşte cariera artistului în Romania, Ludovic Spiess a fost solist  la Opera din Braşov (1962), la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” (1962-1964) şi la Opera Naţională Bucureşti (1964-1988). Printre rolurile interpretate se numără Calaf din Turandot, Rodolfo din Boema, Pinkerton din Madama Butterfly şi Cavaradossi din Tosca de Giacomo Puccini, Radamès din Aida, Riccardo din Bal mascat, Manrico din Trubadurul şi Don Carlos din opera omonimă de Giuseppe Verdi, Lohengrin din opera omonimă de Richard Wagner etc.

 

Într-un interviu acordat în anul 1971 publicaţiei Contemporanul, Ludovic Spiess declara: Bucuria cea mai mare sunt rolurile pe care le iubeşti! Sunt întotdeauna fericit să cânt Rodolfo din Boema”. Mă captivează tinereţea lui, entuziasmul, prăbuşirea lui în faţa iremediabilului. Îl mai iubesc pe Riccardo din Bal mascat”, e un învins care nu ar fi meritat; cine ştie, poate ajunge şi din orgoliu la acel sfârşit. Îmi place să inventez mult în jurul persoanjelor pe care le cânt, să le descopăr.

 

După încheierea carierei sale artistice, Ludovic Spiess şi-a redirecţionat energia către activităţi manageriale: a fost director al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, Ministru al Culturii (1991-1992), Director General al Operei Naţionale din Bucureşti (2001-2005) etc.

 

Personalitatea, cariera şi ideile marelui artist transpar în mod complex şi din volumul „Cu Ludovic Spiess prin marile teatre ale lumii”, carte de dialoguri publicată de Iosif Sava în anul 1989.

Leave a reply