
Asociaţia Euroland Banat contribuie la crearea primelor Gospodării Educaţionale în Banat
În perioada iunie 2011 – iunie 2012 Asociaţia Euroland Banat în parteneriat cu Asociaţia Leader Plus, Serbia, Asociaţia Alimos din Italia, Municipalitatea Alibunar si Asociaţia Agroznanje, ambele din Serbia, derulează proiectul “Banat Educational Households” (Gospodării Educaţionale în Banat). Proiectul este derulat în cadrul Programului de Susţinere a Societăţii Civile al Delegaţiei UE la Belgrad şi are un buget de 111.419 euro.
Obiectivul proiectului, coordonat de Asociaţia Leader Plus din Banatski Karlovac, este realizarea unor gospodării educaţionale şi crearea unei reţele in Vojvodina, respectiv în comunele Alibunar, Kovin, Bela Crkva (Biserica Albă) şi Vârşeţ.
Gospodăriile educaţionale sunt ferme obişnuite, exploataţii agricole, care reprezintă zona agricolă locală, ce pot primi elevi şi alţi vizitatori oferind căi diferite de formare, în funcţie de specificul vizitatorilor – clase de elevi sau adulţi – cu privire la orientarea de producţie a acestora.
Gospodăriile educaţionale au drept obiectiv promovarea culturii de produse alimentare ca un întreg (hrană sănătoasă, legătură directă între producător şi cumpărător, mediu sănătos, etc.), în relaţia sa cu tradiţia locală, cu cultura şi patrimoniul local, cu cetăţenii şi mai ales cu copiii şi tinerii.
Proiectul “Banat Educational Households” presupune oferirea de oportunităţi noi si diferite şcolilor (şi nu numai), ca de exemplu posibilitatea de a vedea, atinge si contribui concret la realizarea unor produse tradiţionale (de la sădire la culegere, până la realizarea efectivă de produse lactate, gemuri, compoturi, etc.), profesorilor le asigură metode inovatoare de învăţământ, iar agricultorilor le dă o oportunitate suplimentară de a-si promova activitatea şi produsele.
Pe parcursul derulării proiectului, Asociaţia Euroland Banat, ca şi partener, organizează întâlniri de promovare a conceptului de gospodărie/fermă educaţională în şcoli şi licee, relizează reuniunii şi discuţii cu dascăli, fermieri, proprietari de agro-pensiuni, agenţii de turism, societate civilă.
Din informaţiile culese până în prezent se remarcă aspectul de noutate a acestui concept în Banat, de ambele părţi ale frontierei şi nevoia desfăşurării unor activităţi de informare şi conştientizare.
Fermele educaţionale se bucură de o mare popularitate peste ocean, în Germania si Benelux, în Scandinavia dar şi în Italia. În România există căteva încercări similare în jurul Bucureştiului şi ceva, apropiat ca şi idee, derulat de Fundaţia Mihai Eminescu în satele săseşti din Transilvania.
Un căştig deosebit pentru acest proiect îl reprezintă faptul că între partneri se regăseşte Asociaţia Alimos, unul din iniţiatorii conceptului în Italia, cu o experienţă de 20 de ani în domeniu.
Inimoasa echipă italiană a condus un seminar, desfăşurat în luna februarie, la Alibunar, unde a prezentat fermierilor sârbi şi partenerilor aspecte privind evoluţia fermelor în Italia. Aceştia au pornit de la gospodării obişnuite cu facilităţi minime şi au ajuns la ferme dezvoltate care pun în valoare specificul local şi sunt dotate cu sală de reuniune, cu acces la linia de producţie, acces la bucătărie, inclusiv facilităţi de cazare, spaţii de degustare şi vânzare a produselor fermei, etc. Partenerii italieni au vorbit despre munca asiduă desfăşurată de-a lungul a două decenii pentru implementarea conceptului de ferme educaţionale (Fattorie Didattiche) despre activităţile educative derulate în cadrul fermelor, despre demersurile legislative locale şi naţionale realizate de Alimos pentru susţinerea conceptului şi al fermierilor, despre campaniile pentru viaţă şi hrană sănătoasă şi nu în ultimul rând despre importanţa dezvoltării acestui concept şi în Banat.