Rezultatele de anul acesta de la examenul de bacalaureat reconfirmă două probleme majore ale sistemului românesc de învățământ.

Pe de o parte, constatăm cu îngrijorare o disparitate majoră între zonele centrale și periferie. Dacă la liceele centrale din marile orașe promovabilitatea are procente de peste 80%, în zonele sărace ale țării, precum și în zonele de periferie ale marilor orașe, promovabilitatea are rate semnificativ mai scăzute.

Pe de altă parte, deși procentajul de promovabilitate a crescut în media națională la 70%, nu trebuie uitat că anual nu se înscriu la bacalaureat aproximativ 100.000 de elevi. Adică 40% dintre cei 230.000 de tineri care sunt anual potențial absolvenți. Dacă îi adăugăm pe cei 30% care nu trec examenul, ajungem la un procent alarmant: practic 50% dintre elevii României sunt lăsați pe dinafară. Fără calificare, fără diplomă, pradă unei piețe „libere” a muncii, care îi va exploata pe salarii mizere sau îi va determina să aleagă diverse soluții de supraviețuire la limita sau în afara legii.

Politicile privind educația preuniversitară ar trebui să ia în calcul aceste grave semnale de alarmă: atât disparitățile în rata de promovabilitate, cât și pierderea pe drumul formării a jumătate dintre tinerii României. Orice strategie educațională pe termen lung trebuie să pornească și să își propună să remedieze aceste realități triste, de necontestat. Altfel, peste 10 ani, vom avea încă 1.000.000 de cetățeni fără bacalaureat.

Demos consideră că principala menire a educației este să ofere egalitate de șanse în viață, un start corect pentru toată lumea. Școala trebuie să fie un spațiu democratic pentru toți tinerii (indiferent de unde provin sau ce condiție socială au), nu un loc al segregării sociale, al discriminării și întăririi inegalităților. Școala românească trebuie finanțată cu minim 6% din PIB, conform legii, pentru a putea oferi un sistem public de învățământ în care nimeni să nu fie lăsat în urmă, nimeni să nu rămână pe dinafară.

Sursa: facebook.com

Leave a reply