Prima Pagina / Arad / 150 de milioane de euro pentru Transport Public

150 de milioane de euro pentru Transport Public

Primarii din 4 mari oraşe din vestul ţării vor reabilitarea transportului public din bani europeni Oraşele Timișoara, Arad, Reșița și Deva au la dispoziție 150 de milioane de euro, alocate de Uniunea Europeană prin axa prioritară 4 a Regio-Programului Operațional Regional 2014-2020, primarii celor patru orașe propunându-şi să cheltuiască bani pe reabilitarea transportului public. Directorul Agenției pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, Sorin Maxim, a declarat, joi, că cele 150 de milioane de euro au fost împărțite între Timișoara, Arad, Reșița și Deva, care sunt municipii reședință de județ. Timișoara are la dispoziție cei mai mulți bani. „În cadrul Programului Operațional Regional urmează abordarea de a finanța orașele ca motor al dezvoltării inteligente. Avem această axă 4, care alocă o mare parte din sumă pentru zona de dezvoltare urbană, respectiv celor patru municipii reședință de județ, cu precizarea că și celelalte orașe sunt eligibile, doar că ele sunt în altă axă de finanțare. Aici discutăm de 150 de milioane de euro pe axa 4, împărțite între cele patru orașe. Această alocare între cele patru orașe este făcută pe o formulă care are la bază că jumătate din bani sunt împărțiți în mod egal, iar diferența de 75 de milioane de euro e împărțită în funcție de populația municipiului”, a precizat Sorin Maxim. Astfel, Timișoara are la dispoziție aproape 56 de milioane de euro, Arad – 39 milioane euro, Reșița – 29 milioane euro și Deva – 27 milioane euro. Directorul ADR Vest a precizat că o precondiție pentru accesarea finanțărilor dedicate dezvoltării durabile din cadrul Regio-POR 2014 – 2020 este constituirea Autorităților Urbane. Astfel, miercuri, la sediul ADR Vest, primarii orașelor Timișoara, Arad, Reșița și Deva au semnat patru acorduri de delegare, o etapă necesară în vederea realizării Autorităților Urbane, care vor funcționa în cadrul primăriilor. „Această autoritate urbană din cadrul primăriilor va avea în procesare atât strategia integrată de dezvoltare urbană, cât și planul de mobilitate ce va genera o listă de proiecte, care vor fi evaluate strategic de către autoritatea urbană din fiecare primărie în parte. Noi vom primi la agenție o listă cu proiecte, care deja au fost filtrate și aprobate de către autoritatea urbană. Primăriile vor deveni, practic, organism intermediar de rangul doi, alături de noi, ca agenție, ca parte a sistemului de management. Această autoritate urbană va fi constituită din specialiști din cadrul primăriilor. Azi (n.r. joi) semnăm acest acord de delegare de atribuții și mai rămâne doar partea de acreditare”, a explicat Sorin Maxim. Primarul Timișoarei, Nicolae Robu, a declarat că majoritatea banilor sunt disponibili pentru subaxa 4.1 – mobilitate urbană. „Ne convine asta pentru că cele mai mari proiecte pe care le avem sunt pe dezvoltarea mobilității urbane în Timișoara”, a precizat Nicolae Robu. Ioan Popa, primarul Reșiței, reședința județului Caraș-Severin, a afirmat că își dorește ca tramvaiele să circule din nou pe străzile orașului. „Cu siguranță, primarul ca și instituție publică sau ca și persoană poate să dinamizeze sau nu absorbția de fonduri europene. Unele primării se implică, altele se implică mai puțin. Reșița a suferit pentru că în anul 2011 tramvaiele au fost scose din circuit și vrem să punem tramvaie noi în funcțiune. Avem 24 de milioane de euro strict pe această axă de mobilitate urbană și ne propunem să reabilităm și să cumpăram tramvaie. Probabil vom avea nevoie de mai mulți bani”, a precizat Ioan Popa. De asemenea, și Mircia Muntean, primarul Devei, reședința județului Hunedoara, a adăugat că cel mai important proiect este reabilitarea transportului public local. Şi primarul Aradului, Gheorghe Falcă îşi doreşte să reabiliteze infrastructura transportului cu tramvaiul. „Avem aproape 31 de milioane de euro disponibili pentru subaxa 4.1 și ne propunem să reabilităm infrastructura transportului cu tramvaiul, vrem să cumpărăm tramvaie noi, să reabilităm tramvaie și să realizăm un pod peste râul Mureș. Din păcate, această autoritate urbană trebuia realizată în anul 2014, nu acum. Va fi o presiune fantastică pe primării ca să comprimăm tot acest timp pierdut”, a precizat și Gheorghe Falcă, primarul Aradului.

About editor editor

Lasă un răspuns