Administraţia oraşului Oraviţa are meritul de a fi accesat fonduri europene semnificative pentru diverse investiţii publice, care, odată finalizate, vor îmbunătăţi aspectul micului oraş cu farmec istoric.

Având în vedere că orăviţenii care nu deţin autoturisme personale au la dispoziţie doar varianta de transport cu maxi-taxi, finanţarea obţinută pentru implementarea unui sistem modern de transport public a fost mai mult decât binevenită.

Astfel, din cei 5 milioane de euro accesaţi, s-au achiziţionat 4 autobuze (marca Mercedes Benz, cu sistem de propulsie hybrid), s-a construit un depou, staţii de călători, vor fi reabilitate trotuare şi un tronson de 6 km de drum.

În concluzie, dacă doamna Civilizaţie a venit în vizită la orăviţeni şi urmează să rămână, o să mă întrebaţi: unde e problema?

Păi problema e că banii europeni au venit, ne-am frecat mâinile de bucurie, însă şi acum transportul se face tot cu maxi-taxi, pentru că, spun autorităţile, depoul destinat noilor autobuze s-a construit, dar staţiile de încărcare nu.

În plus, unele staţii de călători nu pot fi construite până la finalizarea lucrărilor de amplasare a magistralelor de apă şi canal. Adică la Sfântu Aşteaptă, având în vedere că firma executantă a dat faliment şi până se reia procedura de atribuire, Dumnezeu cu mila.

Chiar şi aşa, nu am înţeles de ce nu sunt utilizate noile autobuze, care, fiind hybrid, pot funcţiona şi fără a fi încărcate la staţii speciale. Scuza autorităţilor locale precum că drumurile din oraş sunt degradate, că unele şanţuri unde s-au amplasat conducte sunt umplute doar cu pământ, iar în altele s-a pus asfalt cum s-a nimerit, nu constituie o motivaţie reală pentru a nu utiliza noile autobuze.

Adică avem autobuze noi, cu climă şi confort, care poluează mai puţin, dar nu le folosim să nu cumva să le stricăm. Mai bine le ţinem la păstrare câţiva ani, până când toate problemele se rezolvă, printr-o minune.

Întrebarea e, ce se alege de bateriile autobuzelor respective (recepţionate în aprilie 2021) dacă sunt menţinute descărcate atâta amar de vreme? Le vom mai putea utiliza când o veni vremea?

Am ajuns aproape de termenul de finalizare a proiectului (30 noiembrie 2022) şi aşteptăm o minune, pentru ca beneficiarul investiţiei – primăria Oraviţa să nu fie în situaţia penibilă de a restitui finanţarea accesată. Vom merge din nou cu jalba în proţap să cerem amânări de termene, pe care oricum nu avem garanţia că le vom respecta.

O situaţie la fel de anevoioasă este şi în cazul oraşului Bocşa, unde autorităţile locale au cumpărat din fonduri proprii 2 autobuze, în anul 2021, în încercarea de a organiza un sistem civilizat de transport în comun.

Din păcate aici s-a potrivit zicala că săracul mai mult păgubeşte, pentru că autobuzele respective s-au stricat imediat şi vorba aia “gratis nu există, ieftin nu rezistă”. Aşa că locuitorii oraşului s-au uitat la ele, s-au minunat, dar apoi au fluierat a pagubă.

În paralel şi autorităţile din Bocşa au avut idea valorificării oportunităţilor create de accesarea fondurilor comunitare, dar evident că au apărut probleme sub forma documentaţiilor neconforme, respinse şi refăcute, precum şi a licitaţiilor anulate din diverse motive.

Aşa se face că, deşi proiectul a fost iniţiat în anul 2020, până în prezent s-a reuşit doar atribuirea contractului de furnizare a autobuzelor, dar pentru elementele auxiliare – staţii de încărcare, depou, cale de acces, trotuare – nu sunt veşti bune pentru viitorul apropiat.

Deci, dragii noştri cititori, ajungem la concluzia că doamna Civilizaţie ar face bine ca atunci când ne vizitează să ne rezolve toate problemele şi pe noi să nu se bazeze, nici pe autorităţile locale.

Editorial

Leave a reply