Partidele politice intră, începând de vineri noaptea, în campania electorală pentru alegerile europarlamentare din data de 26 mai. MEDIAFAX vă prezintă regulile pe care orice candidat va trebui să le respecte în această perioadă.

Campania electorală pentru alegerile europarlamentare începe, oficial, pe 27 aprilie, ora 00:00 și se termină pe 25 mai 2019, ora 7:00.

În perioada menționată, partidele politice, dar și candidații independenți, vor trebui să respecte reglementările din Legea nr. 33/2007 și 334/2006 privind finanțarea partidelor și campaniile electorale.

Sunt interzise în această perioadă materialele de propagandă. respectiv orice material scris, audio sau video care: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat; este utilizat în perioada campaniei; are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg; depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului.

Astfel, legal vorbind, bannerele, posterele sau orice alte materiale realizate și distribuite înainte de această dată nu sunt considerate materiale electorale, ci sunt produse prin care se promovează partidul; un partid se poate promova oricând, chiar și între alegeri, urmând ca sumele respective să fie declarate către Autoritatea Electorală Permanentă.

De asemenea, potrivit Legii, sunt interzise afișele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.

Legea prevede că, în perioada campaniei electorală, partidele politice și candidații independenți pot achiziţiona şi utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă:

-afişe cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură;
– afişe prin care se convoacă o reuniune care vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj;
– materiale de propagandă audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;
– publicitate în presa scrisă;
– materiale de propagandă online;
– broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.

„Partidele politice au obligaţia de a imprima sau de a utiliza pe materialele de propagandă tip afiș, broșuri, pliante, alte materiale tipărite și cele din presa scrisă, cel puţin următoarele date: denumirea partidului politic sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care le-a comandat; denumirea operatorului economic care le-a realizat; codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorală Permanentă; tirajul, în cazul afișelor, broşurilor, pliantelor şi a altor materiale tipărite din aceeaşi categorie”, potrivit Legii de finanțare a partidelor și campaniile electorale.

Potrivit legii în vigoare, până la începerea campaniei electorale partidele politice pot să amplaseze panouri electorale în locurile speciale pentru afișajul electoral.

„Primarii sunt obligați ca după expirarea termenului de depunere a candidaturilor, dar până la începerea campaniei electorale, să stabilească, prin dispoziție, locuri speciale pentru afișajul electoral, în care să amplaseze panouri electorale, ținând seama de numărul partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice sau electorale dintre acestea care participă la alegeri, precum și al candidaților independenți. În același termen, dispoziția primarului se aduce la cunoștință publică prin afișare la sediul primăriei.Locurile speciale pentru afișaj trebuie să fie stabilite în locuri publice frecventate de cetățeni, astfel încât participanții la alegeri să le poată folosi fără stânjenirea circulației pe drumurile publice și a celorlalte activități din localitățile respective. În prealabil, primarii sunt obligați să asigure înlăturarea din spațiul public a oricăror materiale de propagandă electorală rămase de la campaniile electorale precedente”, prevede Legea în vigoare.

Un afiș electoral amplasat în locurile prevăzute la alin. (1) nu poate depăși dimensiunile de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură.

Începând cu 48 de ore înainte de ziua votării şi până la închiderea urnelor se interzice prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.

După încheierea campaniei electorale, este obligatorie numai îndepărtarea materialelor electorale de orice tip din şi de pe clădirea sediului secţiei de votare.

„Îndepărtarea materialelor de propagandă electorală de orice tip din şi de pe clădirea sediului secţiei de votare se dispune de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi se realizează prin persoanele desemnate de primar în acest scop.Prin continuarea propagandei electorale după data încheierii campaniei electorale se înţelege afişarea, lansarea sau distribuirea de materiale electorale de orice tip, precum şi difuzarea de mesaje electorale în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice, private sau prin intermediul unor vehicule special amenajate, după data de 25 mai, ora 07.00”, potrivit Legii în vigoare.

Alegerile pentru Parlamentul European au loc, anul acesta, pe data de 26 mai. La aceste alegeri BEC a validat, din partea României, candidaturile a 13 partide și trei candidați independenți.

Leave a reply