
La opt luni de guvernare PSD-ALDE: rectificarea bugetară sacrifică dezvoltarea economică a țării, arată dificultăți mari pentru plata salariilor și pensiilor și crește povara fiscală a firmelor și angajaților
Rectificarea bugetară anunțată de Guvernul Tudose arată că ”experimentul Dragnea” și programul de guvernare al Coaliției PSD-ALDE eșuează după doar opt luni.
Coaliția de guvernare continuă consumul iresponsabil al resurselor și îndatorarea pe termen lung a țării
Consecințele cele mai grave ale acestei rectificări bugetare sunt:
Reducerea banilor alocați investițiilor din fonduri publice cu cel puțin 1,6 miliarde de lei, care condamnă țara la o încetinire a dezvoltării pe termen mediu și lung și privează cetățenii de construcția urgentă de drumuri și autostrăzi.
Majorarea deficitului prin creșterea cheltuielilor mult peste veniturile previzionate duce la îndatorarea României într-un ritm accelerat în condiții de creștere economică, o politică falimentară pe termen lung.
Încercarea de peticire a bugetului prin măsuri dăunătoare economiei, luate în grabă, precum creșterea accizelor la combustibil sau prin măsurile luate la nivelul companiilor de stat de direcționare a dividendelor și rezervelor către stat (peste 2 miliarde din rezerve). Coaliția PSD-ALDE arată că are nevoie de bani pentru a acoperi problemele bugetare pe termen scurt și elimină astfel posibilitatea de investiții și de creare de locuri de muncă pe termen lung prin decapitalizarea brutală a companiilor de stat.
Totodată, Guvernul Tudose recunoaște explicit în nota de fundamentare a proiectului legislativ că banii alocați la începutul anului erau insuficienți plății pensiilor până în luna decembrie. « Nepromovarea prezentului act normativ ar putea avea drept consecinţe neachitarea integrală şi la timp a pensiilor din sistemul public de pensii în anul 2017, element ce vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă.»
Vedem astfel cum coaliția de guvernare duce o politică riscantă care poate duce la întârzieri în plata pensiilor așa cum a dus deja la întârzieri de plată a salariilor și soldelor pentru personalul din armată.
De asemenea, Platforma România 100 atrage atenția că până la sfârșitul anului multe spitale vor avea grave probleme financiare și vor ajunge în imposibilitatea de a plăti salarii din alocările insuficiente așa cum sunt indicate în proiectul de rectificare.
Guvernul Tudose perpetuează minciuna privind absorbția fondurilor europene, prin păstrarea în veniturile din fonduri UE a peste 12 miliarde de lei reprezentând subvențiile către agricultură, incluse în premieră în bugetul de stat pentru a masca eșecul absorbției fondurilor de coeziune.
Platforma România 100 atrage atenția că Guvernul PSD-ALDE a amânat cu câteva luni această rectificare bugetară doar pentru a o ”coafa” într-una așa zis pozitivă prin ”scamatorii” fiscale care pe termen lung vor afecta cetățenii prin creșterea prețurilor și încetinirea dezvoltării țării.
ANEXĂ
Actuala rectificare nu aduce investitii noi, nu reduce povara fiscală curentă și nici viitoare. În schimb, rectificarea guvernului PSD-ALDE are următoarele consecințe:
1.Majorează deficitul bugetar nominal ca urmare a creșterii cheltuielilor peste creșterea veniturilor;
2.Reduce banii alocați investițiilor din fonduri publice cu cel puțin 1,6 miliarde de lei pe bugetul de stat (școli, spitale, autostrăzi)
3.Reduce veniturile din fonduri europene cu circa 5 miliarde de lei;
4.Perpetuează minciuna privind absorbția fondurilor europene, prin păstrarea în veniturile din fonduri UE a peste 12 miliarde de lei reprezentând subvențiile către agricultură, incluse în premieră în bugetul de stat pentru a masca eșecul absorbției fondurilor de coeziune;Platforma Romania 100 semnalează că în ceea ce privește fondurile europene rectificarea bugetară arată clar că Guvernul Tudose este departe de promisiunile electorale privind absorbția. Aproape de finalul lui 2017 nu avem nici un proiect nou pe transporturi care să aibă cel puțin perspectiva de a fi finanțat din 2014-2020.
5.Rectificarea bugetară s-a făcut fără nici o analiză cu privire la resursele financiare necesare cofinanțărilor pe exercițiul financiar 2014-2020. În mod concret, s-a pornit de la ce nevoi sunt pentru cheltuieli (exemplu: salarii mărite) și s-a stabilit că trebuie tăiat de la alte capitole. Cum programele mari de investiții sau cele pe fonduri europene aveau mulți bani alocați, evident ca de acolo s-a tăiat cel mai mult cu consecința sacrificării dezvoltării.
6.Guvernul alocă, prin rectificare, resurse suplimentare pentru plata dobânzilor aferente datoriei publice în sumă de 500 milioane de lei. Anul a început cu sume insuficiente la capitolul de cheltuieli cu dobânzile, punând în pericol credibilitatea finanțelor țării.
7.Guvernul PSD-ALDE recunoaște că bugetul de stat inițial era ”desenat” nerealist. În primele 7 luni ale anului curent au fost blocate investițiile publice pentru a mima economii la acest capitol și a permite mutarea banilor de la investiții la cheltuieli de personal. Rectificarea bugetară este necesară pentru plata salariilor, a burselor, a cheltuielilor de funcționare și a programului « Start-up Nation », așa cum se arată în nota de fundamentare a ordonanței de urgență pentru rectificarea bugetului de stat pentru 2017:
« Necesitatea asigurării fondurilor în vederea desfăşurării normale a activităţii unor ordonatori principali de credite până la finele anului; Necesitatea asigurării fondurilor în vederea desfăşurării normale a activităţii unităţilor administrativ-teritoriale până la finele anului; Necesitatea asigurării fondurilor pentru plata majorărilor salariale aprobate pentru… … Necesitatea alocării fondurilor în vederea extinderii acordării bursei studenților pe toată durata anului universitar (12 luni); Necesitatea alocării fondurilor pentru Programul pentru stimularea înființării intreprinderilor mici și mijlocii ”Start-up Nation-România”; »
8.Guvernul Tudose recunoaște că banii alocați erau insuficienți plății pensiilor pentru tot anul, după cum se arată în nota de fundamentare a Ordonanței de urgență pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017 : « Nepromovarea prezentului act normativ ar putea avea drept consecinţe neachitarea integrală şi la timp a pensiilor din sistemul public de pensii în anul 2017, element ce vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă. »
9.Deficitul bugetului general consolidat crește, ca urmare a creșterii pe sold a veniturilor cu suma de 1.060,7 milioane lei și a cheltuielilor cu suma de 1.705,1 milioane lei. Deși deficitul bugetar se majorează, ponderea acestuia în PIB rămâne neschimbată, de 2.95% din PIB, prin creșterea nejustificată a prognozei PIB-ului nominal cu circa 2.7%, de la 815.2 miliarde lei la 837.1 miliarde lei. Acest artificiu de calcul creează iluzia unui deficit bugetar mai mic, dar în același timp arată o scădere a ponderii veniturilor fiscale în PIB, subliniind eșecul colectării. Evoluția divergentă între economie și venituri publice, și în special venituri fiscale, indică erori grave în administrarea fiscală.
Concret, analiza veniturilor si a cheltuielilor mai evidențiază :
– Creșteri de venituri prin măsuri dăunătoare economiei, luate în grabă, prin creșterea accizelor și a poverii bugetare pe companiile de stat. Creșterea accizelor va aduce până la sfârșitul anului venituri fiscale de 587.2 milioane de lei, dar va avea efecte negative asupra competitivității firmelor românești, asupra inflației și erodează puterea de cumpărare a populației.
– Măsurile luate la nivelul companiilor de stat, de direcționare a dividendelor și rezervelor către stat (peste 2 miliarde din rezerve) sunt dăunătoare pentru evoluția acestora în anii următori prin eliminarea posibilității de investire și de creare de locuri de muncă. Decapitalizarea brutală a companiilor de stat arată o atitudine iresponsabilă a statului, ca acționar majoritar, dar și o disperare de a încasa venituri bugetare. Mai mult, în 2018, cele 2 miliarde de lei colectați anul acesta din rezerve vor trebui înlocuiți cu alte surse de venit și anume taxe și impozite mai mari aplicate contribuabililor corecți.
– Este evident eșecul colectării veniturilor fiscale, reducând astfel încasările din TVA cu 1,97 miliarde lei și din impozitul pe profit cu 1.78 miliarde lei, în ciuda creșterii economice și a consumului.
– Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: se diminuează cu 79,2 milioane lei;
– Impozitele și taxele pe bunuri și servicii se diminuează cu 1.39 miliarde de lei;
– Impozitul pe venit se majorează cu 298.4 milioane lei, iar veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 164.2 milioane lei;
– Cheltuielile de personal cresc cu 2.28 miliarde de lei, iar cele cu bunuri şi servicii cresc cu 317.2 milioane lei;
– Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 2.53 miliarde de lei, în principal, pentru plata drepturilor de asistență socială (pensii și ajutoare, drepturi de creștere copil, indemnizații pentru persoane persecutate din motive etnice);
– Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 500 milioane lei;
– Cheltuielile cu subvențiile se diminuează cu 313.4 milioane lei ;
– Cheltuielile de capital se diminuează cu 1.6 miliarde de lei pe bugetul de stat;