Rezultatele slabe înregistrate de elevii din Caraş-Severin la examenul de bacalaureat, nerealizarea planului de şcolarizare la licee cu profil tehnologic şi la şcolile profesionale sau pur şi simplu nivelul slab al liceelor din Caraş-Severin, comparativ cu cele din ţară, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă învăţământul cărăşean.
Raportul privind starea învăţământului preuniversitar în judeţul Caraş-Severin, în anul şcolar 2012-2013, a fost dezbătut joi, la Reşiţa, în cadrul unei întâlniri de lucru la care au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei Naţionale, inspectori şcolari, directorii unităţilor de învăţământ din judeţ şi cadre didactice.
La întâlnire au participat şi Vasilica Ştefania Duminică, secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar, dar şi Sorin Frunzăverde, preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, în calitate de gazdă.
‘Este o analiză importantă, într-un domeniu sensibil, care este, în continuare subfinanţat, dar faptul că aici este prezent şi secretarul de stat care conduce acest departament, pentru mine reprezintă o garanţie în legătură cu preluarea problemelor pe care şcoala din Caraş-Severin le are. Primele trei licee, ca şi valoare, din judeţ este impardonabil că se află pe locuri atât de proaste în clasamentul naţional al liceelor, respectiv, pe o poziţie formată din trei cifre’, a declarat Sorin Frunzăverde.
În paralel, acesta a felicitat reprezentanţii învăţământului din Caraş-Severin pentru modul în care au accesat fonduri europene. Doar prin trei programe europene s-au derulat peste 12 milioane euro, de care au beneficiat 6.000 de elevi, 2.000 de persoane pentru reconversia profesională şi 2.000 de dascăli pentru ridicarea gradului de profesionalizare. Printr-unul din proiecte, de exemplu, elevii au fost pregătiţi pentru a şti ce să aleagă mai departe, pentru ce să opteze, şi atunci când dau examen la liceu, dar şi când îşi aleg o facultate. În opinia preşedintelui Consiliului Judeţean Caraş-Severin, sunt deja 10.000 de persoane beneficiare ale fondurilor europene, ceea ce reprezintă o dimensiune socială şi educaţională importantă. Pe de altă parte, Sorin Frunzăverde susţine că judeţele nu trebuie judecate, toate, după aceleaşi criterii.
‘Judeţul Caraş-Severin este unul cu specificităţile lui, cu o densitate mică a populaţiei, de circa 300 mii locuitori după noul recensământ, pe 8.506 km pătraţi, cu jumătate de populaţie în mediul urban şi jumătate în mediul rural, cu peste 45% din suprafaţa judeţului teren muntos, cu o grupare a configuraţiei etnice foarte bogată şi care presupune o abordare ca atare a învăţământului din Caraş-Severin’, a subliniat Frunzăverde.
În Caraş-Severin sunt 220 de şcoli şi licee, în care învaţă aproximativ 39.000 de elevi.