GRUPUL PENTRU SECURITATE ŞI DEMOCRAŢIE salută declaraţia Şefului Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, col. Sorin Lucaciu, referitoare la modificarea Legii stagiului militar şi introducerea unei perioade de muncă în folosul comunităţii, pentru dezastre. „În Germania e plin de voluntari. Plus că în această ţară, dacă nu vrei să faci armata, ţi se impune să practici voluntariatul timp de şase ani la diferite organizaţii stabilite de stat. Noi am desfiinţat armata, dar poate nu era cazul. Puteam forma echipe de voluntariat, în Franta, spre exemplu, sînt plătiţi cu 11 euro/oră. În 2012, ne-am propus să organizăm două simpozioane pentru a vorbi şi cu alţi colegi care deja au implementat acest sistem în ţara lor”, a declarat Sorin Lucaciu, şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
Grupul pentru Securitate şi Democraţie militează, încă de la înfiinţare, pentru scoaterea structurii Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă din subordinea Ministerului de Interne şi crearea unui minister separat, sau agenţie, dedicat salvării vieţii şi bunurilor, în situaţii excepţionale. De asemenea, un astfel de minister ar coordona şi încorporarea voluntarilor. Luni, preşedintele GDS, jurnalistul Mario Balint, a susţinut necesitatea unei astfel de re-organizări a IGSU, în Aula Mare a Universităţii „Eftimie Murgu”, din Reşiţa, în cadrul simpozionului dedicat Zilei Protecţiei Civile.
Grupul pentru Securitate şi Democraţie este un ONG din Reşiţa implicat în analiza situaţiei de securitate şi siguranţă naţională şi regională. GSD consideră că simplificarea legislaţiei referitoare la situaţiile de urgenţă şi înfiinţarea unui Minister al Situaţiilor de Urgenţă (sau Excepţionale) ar introduce consecvenţa şi coerenţa în acţiunile de prevenire, intervenţie de salvare şi acţiuni post-dezastru. Preluarea conducerii operaţiunilor de management al situaţiilor de urgenţă de către comandantul ISU şi, de exemplu, rechiziţionarea utilajelor necesare efectuării acţiunilor de dezăpezire, ar înlocui cu succes acţiunile neuniforme ale primarilor ale căror localităţi sînt lovite de dezastru la un moment dat. În astfel de situaţii, nu este „political corectness” să dai vina, de la nivel central, pe incompetenţa autorităţilor locale, care nu s-au preocupat suficient, care nu au verificat existenţa utilajelor prinse în planurile de intervenţie etc. Deocamdată, Ministrul de Interne coordonează şi răspunde de întreaga activitate, deci tot personalul şi mijloacele folosite se subordonează şi ministerului. Filozofic vorbind, Ministerul de Interne (ca şi Ministerul Apărării) este un minister de forţă care are ca principal obiectiv managementul violenţei în interiorul ţării. Salvatorii din cadrul Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă au ca principală misiune SALVAREA VIEŢILOR ŞI BUNURILOR MATERIALE ale concetăţenilor lor. Cele două concepte sînt contondente, deci, nu pot face casă bună. Despărţindu-le, în două ministere separate, Ministerul pentru Situaţii de Urgenţă ar avea ca SINGURĂ MISIUNE salvarea vieţii şi bunurilor, iar ca mijloace, posibilitatea instruirii tinerilor care, conform legii, nu mai sînt obligaţi să efectueze stagiul militar obligatoriu, pentru intervenţia în situaţii de urgenţă – şi mobilizarea acestora în situaţii limită! – , posibilitatea achiziţionării de echipament (preşedintele Traian Băsescu, recunoştea, în discursul său din 13 februarie 2012 că „în acest moment, România NU este pregătită să facă faţă unor astfel de situaţii”), coordonarea comună a Salvamontului şi Salvamarilor etc. Deocamdată, situaţiile de urgenţă sînt gestionate în baza Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (SNMSU), care ar putea constitui cadrul legislativ de înfiinţare al unui Minister al Situaţiilor de Urgenţă (sau Agenţie!).