Home / Banat / Candidații Alianței USR PLUS Caraș-Severin pentru Parlament își exprimă viziunea despre educație

Candidații Alianței USR PLUS Caraș-Severin pentru Parlament își exprimă viziunea despre educație

În fiecare zi urmărim comunicatele oficiale referitoare la evoluția
pandemiei. Comportamentul social s-a  schimbat deja, pentru că trăim
într-o cu totul altă dinamică decât am fost obișnuiți. Contextul actual
a forțat sistemul educațional românesc să se adapteze rapid la nevoia
organizării educației la distanță. Realitatea ne demonstrează că
flexibilitatea și componenta online în învățământul preuniversitar nu
sunt aspecte care vor înceta a fi necesare odată cu trecerea pandemiei.
Cum ne asigurăm că sistemul de învățământ va reuși să se adapteze la
cerințele actuale și viitoare?
Am discutat cu patru dintre candidații Alianței USR PLUS Caraș-Severin
pentru Parlament despre viziunea acestora asupra educației.
Alexandra Gavrilă, profesoară de istorie în Caransebeș, consideră că
primul pas necesar pentru modernizarea actului educațional este
debirocratizarea, care ar putea fi o consecință a depolitizării.
Inspectorii școlari nu susțin examen pentru ocuparea postului, ci sunt
numiți politic. De prea multe ori, decidenții din sistemul de învățământ
nu au experiență la catedră. De aici rezultă situațiile absurde, care nu
mai pun în centrul actului educațional elevul. “Programa școlară este
încărcată și necorelată, eu nu am avut ocazia să discut în cadru
profesional  despre predare interdisciplinară la modul real,
constructiv. Predau istoria, dar structura programei obligă elevul mai
degrabă să reproducă date. O istorie predată interdisciplinar, pe hartă
(vezi “Istoria lumii” a lui Peter Snow) ar dezvolta copiilor gândirea
logică și capacitatea de alegere. Istoria nu este o materie secundară,
dar este tratată ca atare, pentru că nu avem un sistem integrat, care să
dezvolte abilități  și să descopere vocații.“
                                                                                                                                                                                                                                      Despre îndrumarea vocațională  Cristian Coadă, profesor de educație
fizică și sport în Oravița, vorbește cu aceeași pasiune care l-a
mobilizat atunci când a pus bazele echipei de fotbal pe care o
coordonează. “În acțiunile pe care le-am inițiat am întâmpinat greutăți,
uneori din cauza birocrației, dar prea des din cauza unor interese ale
unor persoane numite politic. Nu cred că soarta copiilor trebuie să fie
influențată de posturi vremelnice, este momentul să profesionalizăm
managementul școlar, dacă ne propunem garantarea calității actului
educațional. În acest moment, este necesar să avem conduceri care să
vină cu soluții inovative, în special în contextul pandemiei, când
copiii petrec mult mai mult timp în fața ecranelor. Trebuie să ne gândim
și la viitor, la sănătatea lor.”
Luminița Dolângă este profesoară de informatică, profesor certificat
Google for Education și a făcut parte din grupul ce a colaborat la
elaborarea componentei pe educație din Programul Bunei Guvernări. În
urma studierii statisticilor puse la dispoziție de instituțiile
abilititate, a ajuns la concluzia că nu putem discuta de reformă fără a
asigura echitate în educație . În acest moment, un număr dramatic de
elevi nu are acces la internet, nu deține un device care să îi asigure
accesul facil la orele online. “Am demarat un proiect care conține
soluțiile tocmai pentru această problemă. Nu putem discuta despre
competențe digitale, fie că ne referim la elevi sau la profesori, dacă
nu asigurăm o infrastructură de calitate, necesară pentru ca sistemul să
poată funcționa. Proiectul inițiat reglementează toate aspectele care
duc la un proces de predare-învățare-evaluare eficient, cu scopul de a
obține o practică unitară la nivelul ciclului de învățământ, atât în
ceea ce privește dotarea cu instrumente digitale, întreținerea lor,
pregătirea corpului profesoral pentru a-și dezvolta abilități de lucru
în mediul online, adaptarea conținuturilor și modele de bune practici
incluse într-o bibliotecă de resurse digitale la dispoziția elevilor și
cadrelor didactice. Fiecare elev din județ ar beneficia de același tip
de device, iar profesorii și elevii ar avea posibilitatea de a utiliza
aceleași tipuri de aplicații, pentru o funcționare integrată.  Programul
va fi implementat exclusiv prin atragerea de fonduri europene.
Nu mai putem continua să facem educație pe genunchi, cu lecții trimise
pe aplicații de mesagerie sau lăsate la magazinul din colț. Provocarea
digitalizării educației este în cea mai mare parte una politică care
trebuie să țintească lipsa generalizată de abilități și de lideri care
să conducă transformarea.“
Miroslav Tașcu-Stavre,  cadru universitar și expert în evaluarea
politicilor de dezvoltare regională, consideră că preocuparea noastră
principală ar trebui să fie elevii din învățământul preuniversitar, care
se află la final de ciclu școlar. Cu toții suntem expuși la provocări și
la situații neprevăzute, dar prețul îl pot plăti în mod direct acești
copii, care, indiferent de determinarea sau de capacitatea lor de a
performa, nu au garanția că se pot valoriza. Ei sunt prima generație
care ar fi trebuit să beneficieze de predare interdisciplinară, de un
sistem de evaluare corelat cu cel european, dar au primit în schimb 8
ani de derogări.  “Mă gândesc la colegii mei din sistemul
preuniversitar, la nevoia stringentă de a se asigura specialiști IT,
administratori de rețele, dar și o programă adaptată. În acest moment,
practic toate unitățile de învățământ au de suferit. Iar soluția este
reglementarea la nivel național, prin politici publice corecte, care să
asigure profesorilor un cadru performant. Parte dintre studenții mei își
folosesc deja expertiza în diferite proiecte, cu rezultate remarcabile.
Dar pentru ca ei să ajungă la acest nivel, avem o datorie sa reparăm
toate disfuncționalitățile din învățământul preuniversitar, să
democratizăm educația și să ne asigurăm că generațiilor de acum din
sistemul preuniversitar nu li se încalcă un drept constituțional
fundamental. Orice furtună aduce schimbare, iar adaptarea este o formă
de inteligență. Depinde de noi dacă vom ști să folosim acest context ca
pe o oportunitate de reformare.”
Publicitate Electorala

About Grad Bianca

Check Also

Creşteri salariale pentru unii funcţionari publici în perioada pandemiei? PNL a sesizat Curtea Constituţională

Curtea Constituţională analizează sesizările PNL cu privire la două proiecte de lege adoptate cu majoritatea …

Lasă un răspuns