Deșeurile din Arad, la mâna luptelor politice și a unui dosar penal. Proiectul cu finanțare europeană de peste 30 milioane euro este în pericol
Un proiect de gestionare a deșeurilor din Arad în valoare de peste 122 milioane lei este pus în pericol de lupte politice și incompetență administrativă. Mai mult, deși urma să îi scape în mod european pe arădeni de deșeuri, acum tinde să transforme orașul într-o capitală a gunoaielor. Gestionarea managementului unei asociații prin impunerea de măsuri fără respectarea prevederilor legale și statutare riscă să anuleze documentele semnate în managementul proiectului european.
Arădenii se confruntă periodic cu munți de gunoaie care afectează aspectul orașului și le periclitează sănătatea. După ce Consiliul Județean Arad a accesat un important proiect destinat gestionării deșeurilor, cu bani europeni, au apărut o serie de neajunsuri, începând cu tergiversarea termenelor asumate inițial și sincope în activitatea de colectare selectivă a deșeurilor, care au gripat serios inițiativa. În plus, au survenit probleme majore în administrarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor (ADI-SIGD), care face acum obiectul unui dosar penal.
Constituită conform legislației specifice asociațiilor, cu toate că este de utilitate publică, la ora actuală, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor este condusă de un președinte desemnat cu „încălcarea unor norme legale”, după cum reclamă opoziția politică din județ. Președintele, Sergiu Bîlcea, vicepreședinte al Consiliului Județean Arad, semnează de luni întregi documente privind derularea proiectului european, deși nu ar avea acest drept, după cum susțin contestatarii.
Consecința acestei posibile ilegalități poate fi extrem de gravă: dacă actele semnate de Sergiu Bîlcea vor fi considerate nule de drept, s-ar putea ca întregul proiect derulat în județul Arad să fie pus sub semnul întrebării, cu consecințe greu de estimat în acest moment. În ceea ce privește modul de desemnare a conducerii la ADI-SIGD Arad există deja pe rol și un dosar de cercetare penală.
Urmând tendința de pe continent, dar și în baza obligațiilor asumate de România odată cu aderarea la UE, în județul Arad s-a pus problema accesării de fonduri europene pentru rezolvarea problemei colectării selective, transportului, depozitării și neutralizării deșeurilor solide. Astfel, Aradul a accesat proiectul „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor Solide”, în valoare totală de 122.573.648 lei, prin POS Mediu. Comisia Europeană a semnat Decizia de aprobare în 4 februarie 2010, iar Contractul de finanțare în 22 februarie 2011. Din totalul de 122.573.648 lei, valoarea eligibilă conform POS era de 112.905.765 lei. Din această ultimă valoare, co-finanțarea Uniunii Europene prin FEDR a fost 80%, adică 90.324.607 lei. Cealaltă parte a finanțării POS Mediu era asigurată de la bugetul de stat (18%), adică 20.323.043 lei și de bugetul local (2%), adică 2.258.115 lei. Termenul final al proiectului urma să fie anul 2015.
Ulterior, deși s-a trecut la implementare, selecție de consultanți, achiziții etc., s-au înregistrat întârzieri mari, ca mai peste tot în țară. Proiectele similare din mai toate județele care au aplicat pe POS Mediu au suferit amânări.
Printre consecințele acestor amânări, menționăm faptul că au fost achiziționate încă din anul 2011 peste 165.000 de unităţi de compostare individuală, pubele şi containere pentru colectarea selectivă, care au stat șapte ani sub cerul liber, fiind supuse degradării. La fel s-a întâmplat și cu cele 15 autospeciale cumpărate tot din anul 2011, care au fost parcate așteptând să poată fi utilizate. Iar când s-a ajuns la momentul integrării lor în activitatea de colectare, anul acesta, s-a constatat că există probleme serioase cu înmatricularea și folosirea lor, pentru că anii de depozitare și-au spus cuvântul.
Probleme au fost generate și de stațiile de sortare și rampele de depozitare a gunoiului mai vechi, dezafectate.
În consecință, proiectul de management al deșeurilor implementat cu fonduri europene în județul Arad a scârțâit ani de zile, generând un sistem care nu funcționează nici azi la parametrii scontați. Dar adevăratele semne de întrebare pornesc de la asociația menită să sprijine implementarea proiectului, ADI-SIGD Arad.
Cine este și cine conduce de fapt ADI-SIGD
Pentru implementarea proiectului „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor Solide în județul Arad” a fost înființată Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor județul Arad, sau ADI-SIGD Arad. Asociația are ca membri 78 de unități administrativ-teritoriale din județul Arad, adică cele 77 de primării și Consiliul Județean Arad.
Înființată în baza legislației privind asociațiile și organizațiile non-guvernamentale, deși scopurile sale declarate ating principiile de utilitate publică, ADI-SIGD a fost înscrisă în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor de pe lângă Judecătoria Arad prin încheierea nr. 5005/03.07.2008, pronunțată în Dosarul nr. 5129/55/2008. Statutul și actul constitutiv ale asociației au fost întocmite și adoptate conform HG nr. 855/2008 și Ordonanței 26/2000, modificată prin Legea nr. 246/2005.
La început, activitatea ADI-SIGD s-a derulat fără probleme deosebite. Conform statutului și actului constitutiv, asociația este condusă de un consiliu director, în frunte cu un președinte. Organele de conducere, conform legii, sunt înscrise la Judecătoria Arad. Pentru îndeplinirea scopurilor și obiectivelor sale, asociația și-a format un aparat tehnic, format din director executiv și salariați, care sunt sub autoritatea consiliului director.
Până la alegerile locale din anul 2016, organele de conducere ale ADI-SIGD au fost alese și consemnate conform statutului și actului constitutiv și cu aplicarea prevederilor legale. După 2016 însă, a apărut problema care acum pune sub semnul întrebării finalizarea proiectului european.
După alegerile locale, s-a schimbat echipa de la conducerea Consiliului Județean Arad, fostul președinte interimar Adrian Țolea (PNL) predând postul colegului său de partid, Iustin Cionca, ales de noii consilieri județeni. Unul dintre posturile de vicepreședinte i-a revenit lui Sergiu Bîlcea, tot liberal. Cele trei personaje vor avea un rol important în derularea evenimentelor ulterioare legate de ADI-SIGD.
Noul președinte de Consiliu Județean a fost desemnat președinte al asociației. Prin Încheierea nr. 8538/9 noiembrie 2016, instanţa, luând act de cererea depusă de ADI-SIGD pentru înscrierea modificărilor aduse statutului şi actului constitutiv, a luat act de componenţa noului Consiliu director al asociaţiei după cum urmează: preşedinte – Iustin Marinel Cionca Arghir, preşedintele CJA, membru – Gheorghe Falcă, primarul municipiului Arad şi membru – Petru Antal, primarul oraşului Pecica. Este ultima menţiune înregistrată la Judecătoria Arad privind ADI-SIGD.
Ulterior, Iustin Cionca a renunțat la funcție și a decis să-și delege calitatea lui Sergiu Bîlcea. Prin Dispoziția nr. 800/7.12.2016 a președintelui Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca l-a delegat pe Sergiu Bîlcea să îi ia locul în AGA la ADI-SIGD. Conform legislației în vigoare (Legea 215 a administrației publice locale), însă, întrucât ADI-SIGD nu este instituție subordonată Consiliului Județean, calitatea de președinte al asociației nu-i permitea lui Cionca să-și delege atribuțiile unui vicepreședinte al Consiliului Județean.
Președintele ADI-SIGD este ales de membrii AGA (Adunarea Generală a Asociaților), care sunt reprezentanții fiecărei UAT membră a asociației. Pentru a fi președinte, trebuia ca Sergiu Bîlcea să fie membru al asociației. Fiecare UAT își desemnează reprezentantul în AGA la ADI-SIGD, conform HG 855 și statutului ADI-SIGD, în baza votului forului deliberativ, adică al plenului consiliului local, respectiv Consiliului Județean, ceea ce nu s-a întâmplat. Nefiind desemnat legal membru al AGA, nu putea fi ales președinte. Și în realitate nici nu a fost.
Pentru că Hotărârea nr. 66/21.12.2016 a AGA de la ADI-SIGD, documentul pe care se bazează avansarea lui Sergiu Bîlcea ca şi preşedinte al asociaţiei spune, la art. 2, că: „se delegă d-lui Sergiu Ovidiu Bîlcea calitatea de preşedinte al Consiliului director”, când statutul este extrem de clar: preşedintele trebuie ales de membrii asociaţi. Nu i se delegă funcţia.
Mai mult, procesul verbal nr. 25/21.12.2016 al şedinţei AGA arată că şedinţa în care s-a luat act de delegarea lui Sergiu Bîlcea (nu în care acesta a fost votat ca preşedinte) a fost condusă de… Sergiu Bîlcea, deşi numele său apare abia la punctul 8 – „Diverse” de pe ordinea de zi.
Numele noului președinte nu apare nici înscris în evidențele Judecătoriei Arad, ultimul președinte legal înscris conform Încheierii nr. 8538/9 noiembrie 2016 fiind Iustin Cionca. A fost evitat și filtrul de legalitate reprezentat de Prefectură. Dispoziția nr. 800/7.12.2016, prin care Iustin Cionca își delega calitatea de membru în AGA la ADI-SIGD, nu a fost transmisă pentru viza de legalitate la Prefectura Arad.
Dosar penal pentru neregulile de la ADI-SIGD
Poate că neregulile legate de funcționarea ADI-SIGD nu ar fi fost descoperite dacă în Arad, în aprilie-mai, nu ar fi izbucnit un adevărat război al gunoaielor. Președintele AGA de la ADI-SIGD, Sergiu Bîlcea, a semnat o serie întreagă de documente, de la angajarea lui Adrian Țolea, fost președinte de Consiliu Județean, în funcția de director executiv al ADI-SIGD, până la contractul cu noul operator de salubritate, RETIM din Timișoara, care a fost desemnat să se ocupe de deșeurile arădenilor.
Intrarea firmei din Timișoara pe piața Aradului a provocat o serie de necazuri, Aradul ajungând, pentru câteva săptămâni, o adevărată capitală a gunoaielor. S-a dovedit că operatorul nu deținea capacitatea de a asigura salubrizarea la nivelul contractat.
Mai mult, după ce scandalul gunoaielor a adus-o la Arad și pe Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, s-a constatat că RETIM a fost acceptat pe piața Aradului deși nu obținuse un document esențial, autorizația de mediu.
Pentru că scandalul a aprins opinia publică s-au căutat vinovați, primul nume vehiculat fiind cel al lui Adrian Țolea, deși de gestionarea problemelor asociației responsabil, conform statulului, era consiliul director care trebuie să se întâlnească o dată pe lună sau de câte ori este necesar. În criza gunoaielor de la finele lunii aprilie și începutul lunii mai probabil că nu s-a considerat necesar ca organul de conducere să se întrunească și să adopte decizii, vina fiind aruncată pe directorul executiv, Adrian Țolea.
Ajuns în vizorul opiniei publice, acesta a început să solicite Prefecturii detalii despre legalitatea unor documente privind funcționarea AGA de la ADI-SIGD, inclusiv privind legalitatea desemnării președintelui Sergiu Bîlcea. Judecătoria Arad a confirmat că ultima mențiune privind conducerea asociației este cea prin care președinte este Iustin Cionca, numele lui Bîlcea neapărând în nici un act de la instanță.
Adrian Țolea a fost demis și se judecă acum cu cei care au luat decizia. Însă în urma demersurilor sale, Instituția Prefectului Județul Arad i-a comunicat următoarele: „Prin adresa nr. 97886/20.07.2018 a Inspectoratului de Poliție al Județului Arad – Serviciul de Investigare a Criminalității Economice ni s-a adus la cunoştință faptul că activitatea desfășurată în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor este cercetată în Dosarul Penal 2337/P/2018, fiind avute în vedere inclusiv aspectele legate de activitatea de împuternicit al UAT Județul Arad, a domnului Bîlcea Sergiu Ovidiu și a domnului Iustin Cionca, în Adunarea Generală a Acționarilor a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor”.
Adică, există un dosar de cercetare penală pe rol privind problemele legate de actuala conducere a ADI-SIGD.
Nici în județul Caraș-Severin situația nu este deloc roz, fiind oarecum similară Aradului.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Arad24.net în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.