Locuitorii Aradului, binecunoscuți pentru că preferă să circule cu bicicleta, se mândresc cu vechea tradiție a pedalatului pe străzile orașului. Pentru a putea circula fără probleme, în condiții de deplină securitate, conform standardelor moderne în domeniu, ani de zile au cerut administrației locale să realizeze piste pentru biciclete. După un simulacru de desenat așa-numite piste pe carosabil, care nu au fost funcționale, a sosit și vestea cea mare: primăria a accesat 6 milioane de euro, fonduri europene, și a trasat puțin peste 120 de kilometri de piste. Cu asfalt inutil și vopsea de slabă calitate, care formează un strat alunecos ce provoacă accidente… Până la ora publicării articolului de față, Primăria Arad nu a răspuns la solicitările de informații din partea PressHub și Arad24.net.

Proiectul finanțat cu aproximativ 6 milioane euro, destinat realizării de piste de biciclete în municipiul Arad, îi pune așadar în pericol pe bicicliști. De altfel, Poliția Rutieră nici măcar nu a participat la recepția pistelor. Banii s-au cheltuit pentru un covor de asfalt inutil și vopsea de slabă calitate care amenință siguranța bicicliștilor. Oameni politici, societatea civilă, arădeni nemulțumiți au reacționat, însă așa-zisele piste provoacă în continuare probleme bicicliștilor, care preferă să pedaleze pe trotuare cu toate că au marcaje pe carosabil, unde ar fi trebuit să împartă pistele cu participanții la traficul auto.

Primăria a accesat prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 – „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1 – „Planuri integrate de dezvoltare urbană” – Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a Municipiului Arad, bani europeni pentru proiectul „Amenajare piste de biciclete în Municipiul Arad”, în valoare totală de 27.875.504,40 lei din care finanțare nerambursabilă de 27.317.994,31 lei. Proiectul s-a derulat pe parcursul a doi ani, din decembrie 2013 până în decembrie 2015, fiind realizate piste de biciclete de 120,2 kilometri. Deznodământul este că proiectul a ajuns exemplu de proaste practici în utilizarea banilor europeni.

Piste de biciclete generatoare de accidente

Încă de la început s-a văzut că pistele gândite de primărie au probleme. În loc să fie adoptată o strategie rutieră coerentă, cu siguranța bicicliștilor pusă pe primul loc, în realitate orașul a fost împânzit de desene pe carosabil sau pe unele trotuare, botezate „Piste de biciclete”.

În plus, de la buget au fost cheltuiți suplimentar bani pentru frezarea asfaltului din marginea carosabilului și turnarea unui strat nou care, teoretic, ar fi trebuit să aibă o componență specifică pistelor de biciclete. În alte zone ale Aradului nu s-a apelat însă la acest „asfalt special”, ci au fost doar trasate linii întrerupte de vopsea peste o parte a unei benzi de circulație a autoturismelor care împart cu bicicliștii banda respectivă. Pericolul la care sunt supuși cei care încearcă să circule cu bicicleta pe aceste tronsoane a făcut ca ele, de fapt, să nu fie folosite, cicliștii circulând pe trotuar.

Nu au lipsit nici tronsoane unde pista finanțată cu peste 6 milioane de euro a fost trasată integrând stâlpi ai rețelei electrice, stârnind bancuri, dar generând și luări de poziție oficiale din partea unor politicieni. Arădenii au făcut haz de necaz pe rețelele de socializare, fără a genera însă reacții din partea celor care au construit așa-zisele piste de slalom cu bicicleta printre stâlpi.

Semnale critice au existat atât pe perioada implementării proiectului, cât și după ce Primăria a anunțat, în decembrie 2015, că începe procedura de recepție a pistelor. Poliția rutieră a tras un semnal de alarmă, dar primăria a continuat recepția pistelor printr-o comisie din care au lipsit reprezentanții Poliției.

Pistele au provocat accidente: în zona Confecții din Arad a fost lovit de un autoturism, pe 2 octombrie 2017, un bărbat care circula pe o asemenea pistă împărțită cu autoturismele (FOTO). S-au format inclusiv comitete de voluntari pentru a depista problemele de pe traseul pistelor realizate în baza unui proiect care trebuia să ofere siguranță bicicliștilor, nu să le pună viața în pericol.

Accidentele provocate de piste au acaparat și mediul virtual. Apogeul a fost atins atunci când trei astfel de accidente au avut loc unul după altul, într-unul fiind implicat un arhitect arădean, pasionat de mersul pe bicicletă. Motivul: materialele de slabă calitate și vopseaua fără aderență de pe pistă.

Arădenii îl acuză pe primarul Gheorghe Falcă că pistele de biciclete au fost doar o amăgire electorală și spun că ar fi o altă afacere pe bani publici. Un locuitor, pe numele său Adrian Păscuțiu, a postat în mediul virtual o atenționare pentru cei care folosesc pistele de biciclete, fiind martorul a trei accidente în lanț

„Atenție la pista de biciclete!!! Pericol de accidente. Vă postez câteva poze făcute de mine sub podul Traian, unde am fost martorul a trei accidente în lanț, dintre care unul foarte grav, accidente datorate calității pistelor de biciclete făcute de un incompetent care încă ne conduce. (…) Ar fi minunat de știut dacă sunt recepționate lucrările în stadiul în care se află și, dacă nu, de ce sunt date în folosință?”, scrie Adrian Păscuțiu pe contul său de Facebook.

„Din păcate, în Arad corupția și furăciunea din bani publici pot ucide. Cineva ar trebui să plătească pentru asta!”,subscrie Adela Cristea. „Din prima zi, când, alergând pe malul Mureșului, am folosit și stratul de vopsea albastră, am observat lipsa aderenței. E total în neregulă. Aici trebuie deschisă o anchetă penală și cei răspunzători să plătească. Nu zic eu cine-s vinovații, nu e treaba mea să acuz, dar primarul este, cel puțin din punct de vedere moral, vinovat”, spune Tiberiu Maghera.

Pistele de biciclete au trecut în sfera politică

Primăria condusă de Gheorghe Falcă nu și-a asumat pentru moment criticile, cu toate că, la momentul anunțării finalizării proiectului, în decembrie 2015, primarul se angaja să recepționeze pistele, să constate eventuale deficiențe și să le remedieze.

„Unitatea de implementare a proiectului de realizare a peste 120 km de piste pentru biciclete şi-a finalizat astăzi raportul. În acest moment, se lucrează la recepţia tehnică. Defecţiunile constatate vor trebui remediate în termen de şase luni. Din acest moment, Primăria Arad are responsabilitatea acestui proiect. Dacă până acum am asistat doar la modul cum se realizează pistele, în acest moment, Primăria va avea atribuţii ca în termen de şase luni de zile să verifice degradările şi cum se refac acestea pe întreg traseul de 120 de km. S-au observat zone dificile şi toate acestea trebuie să fie remediate, poate redimensionate. În următoarele şase luni, Primăria va trebui să realizeze regulamentul de utilizare a pistelor, iar împreună cu asociaţiile de biciclişti, în anul 2016, vom încerca să informăm public şi să implementăm un nou mod de convieţuire între pietoni, biciclişti şi automobilişti. La sfârşitul anului 2016 vom pune în aplicare regulamentul de funcţionare a pistelor de biciclete, astfel încât 2017 să intre în vigoare acest regulament” – spunea public Gheorghe Falcă la finalul lunii decembrie 2015.

Timpul a trecut, problemele nu au fost remediate, iar pistele au ajuns subiect de declarații și luptă politică în Arad.

„Mult trâmbițata problemă a pistelor de biciclete s-a transformat în orașul nostru într-un adevărat fiasco. Un exemplu perfect de lucru prost făcut, mai mult, o bătaie de joc la adresa participanților la trafic. Nu doar că sunt complet nefuncționale, acestea s-au dovedit a fi extrem de costisitoare (ca și atâtea alte proiecte din Arad, al căror preț a fost umflat artificial). Cel mai grav aspect este că ele reprezintă, practic, o amenințare constantă, punând în pericol integritatea corporală a celor care se încumetă să le utilizeze”, declara Florin Galiș, pe atunci președinte al organizației municipale ALDE Arad.

Consilierul local independent Marin Lupaș, care și-a asumat încercarea de a rezolva problemele generate de pistele de biciclete, se întreba în februarie 2017 de ce pistele, despre care primarul Falcă anunțase cu mai bine de un an înainte că sunt terminate, nu fuseseră încă recepționate. „Pistele de biciclete încă nu au fost recepționate, lucru ce stârnește îngrijorarea pentru toți. După ce ne-au dat asigurări că totul este în regulă, iar viceprimarul chiar ne-a spus că până la sfârșitul anului trecut va fi încheiat proiectul, iată că suntem în februarie 2017 și tot nu s-a făcut recepția lucrărilor. Cred că există un motiv bine întemeiat pentru care nu se face recepția: pistele nu sunt conforme, potrivit legislației rutiere. Asta înseamnă că nu pot fi recepționate și nu pot fi folosite”, a declarat consilierul local independent Marin Lupaș.

Un proiect de 6 milioane de euro, exemplu de proaste practici

Modul în care a tratat Primăria condusă de Gheorghe Falcă implementarea contractului de finanțare în valoare de peste 6 milioane de euro pentru realizarea pistelor de biciclete în municipiul Arad a ajuns să fie dat ca exemplu de proaste practici de consilierii locali care critică modul în care echipa Falcă gândește alte proiecte pentru oraș. Explicând de ce consilierii PSD nu au votat un proiect de hotărâre privind intenția lui Gheorghe Falcă de a concesiona o parcare în Piața Avram Iancu din Arad, consilierul PSD Beniamin Vărcuș a amintit de pistele de biciclete.

„Arădenii nu îşi doresc sub nici o formă repetarea unui episod de tipul „Pistelor de biciclete”, lucrare care lasă mult de dorit sub raport tehnic, ca să mă exprim elegant. Nu o spunem noi, ci chiar beneficiarii proiectului, adică cetăţenii, care de la inaugurare se plâng în mod constant de modul defectuos în care pistele au fost executate. Avem un precedent care nu este cazul să se mai repete”, a declarat consilierul social-democrat Beniamin Vărcuș.

USR Arad a mers mai departe. Organizația arădeană a partidului a anunțat că va sesiza instanța pentru modul în care, consideră cei din USR, a fost încălcată legea în proiectul porivind realizarea pistelor de biciclete din Arad.

„Din nefericire, vedem astăzi cum arădenii cad victime ale modului iresponsabil al administrației de a implementa soluții greșite, pe bani mulți. Nu este normal ca pe de o parte să plătim pentru piste și apoi să fim accidentați. Majoritatea infrastructurii construite de primarul Falcă este inutilizabilă și trebuie să luăm măsuri pentru ca astfel de evenimente să nu se mai repete. Până vom avea piste reale, pe care bicicliștii să poată circula în siguranță, se impune eliminarea celor care îi pun în pericol. Pe lângă că sunt riscante, primăria aruncă în continuare banii pe fereastră, refăcând periodic marcajele pe aceste piste. Noi ne vom adresa instanței, pentru a cere să constate ilegalitatea lor, pericolul pe care îl reprezintă pentru utilizatori și în final să dispună desființarea lor și tragererea la răspundere a vinovaților. Arădenii care sesizează probleme pe traseele pentru biciclete pe care circulă pot să le semnaleze prin e-mail la usr.arad@gmail.com, cu precizarea problemei, a adresei și cu o fotografie atașată. Noi le vom cuprinde în plângerea adresată instanței”, spune Sergiu Vlad, deputat USR Arad.

Nici societatea civilă nu a rămas indiferentă.

„Nu putem privi pasivi la modul în care administrația Aradului a gestionat banii europeni, realizând acest nefericit proiect al pistelor de biciclete. Noi susținem orice proiect menit să contribuie la sănătatea arădenilor, iar mersul pe bicicletă este extrem de important pentru cei care duc un mod de viață sănătos. Vom monitoriza în continuare ce se întâmplă cu aceste piste și vom analiza posibilitățile de a demara o campanie publică pentru a afla ce doresc bicicliștii arădeni și ce cred specialiștii că se poate face pentru a elimina problemele generate de acest proiect care nu își arată utilitatea, punând acum în pericol integritatea celor care folosesc pistele de biciclete din Arad”, a declarat Samuel Caba, președintele Asociației pentru Reformă Civică și Democrație.

Citește tot articolul pe PressHub

 

Articol realizat pentru www.PressHub.ro/BaniEuropeni de Arad24.net în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Leave a reply