Comerțul electronic: consumatorii europeni beneficiază de proceduri îmbunătățite
Ediția din 2017 a Tabloului de bord al condițiilor pentru consumatori arată că tot mai mulți consumatori din UE fac cumpărături online și că încrederea acestora în comerțul electronic a crescut, în special în ceea ce privește achizițiile online din alte țări ale UE. Astfel, în zece ani, proporția europenilor care fac cumpărături online aproape că s-a dublat (de la 29,7 % în 2007 la 55 % în 2017).
Rămân însă câteva obstacole pentru comercianții cu amănuntul. Din pricina riscurilor privind fraudele, a obstacolelor ce țin de reglementări fiscale naționale și de diferențele existente între normele de protecție a consumatorilor, doar 4 din 10 comercianți cu amănuntul – dintre cei care derulează activități de comerț online în prezent – au declarat că intenționează ca în anul următor să își vândă produsele atât la nivel național, cât și peste hotare. Viteza de soluționare a litigiilor transfrontaliere este o altă problemă raportată deopotrivă de comercianți și consumatori. Aproape o treime dintre consumatori au decis să nu depună o plângere, considerând că sumele în cauză erau prea mici (34,6 %) sau că procedura ar fi durat prea mult (32,5 %).
Ca răspuns la această problemă, începând cu 14.07.2017, CE a îmbunătățit procedura cu privire la cererile cu valoare redusă, consumatorii beneficiind în prezent de o procedură online accelerată pentru litigiile de până la 5 000 de euro.
Infografic: condiții mai bune pentru consumatorii UE
Litigiile se pot soluționa ONLINE
De asemenea, Comisia încurajează soluționarea extrajudiciară a litigiilor prin platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), care facilitează accesul online la entitățile alternative de soluționare a litigiilor pentru tranzacțiile online.
VIDEO – Procedura europeana pentru cereri cu valoare redusa*
Notă: Începând cu 14.07.2017, plafonul s-a mărit de la 2000 la 5000 Euro.
Context
Există două tipuri de tablouri de bord, care se publică alternativ – unul într-un an și altul în următorul – și care au la bază anchete desfășurate la scară largă:
- Tabloul de bord al condițiilor pentru consumatori monitorizează condițiile de la nivel național pentru consumatori în trei domenii: 1. cunoștințele și încrederea, 2. respectarea și controlul aplicării normelor, 3. plângerile și soluționarea litigiilor. De asemenea, acesta examinează progresele înregistrate în ceea ce privește integrarea pieței UE a comerțului cu amănuntul și a comerțului electronic.
- Tabloul de bord al piețelor de consum urmărește calitatea funcționării a peste 40 de piețe de consum pe baza unor indicatori-cheie, cum ar fi încrederea că vânzătorii respectă normele de protecție a consumatorilor, comparabilitatea ofertelor, varietatea disponibilă pe piață, măsura în care sunt împlinite așteptările consumatorilor și daunele cauzate de problemele întâlnite de consumatori. Sunt monitorizați și analizați și alți indicatori, cum ar fi schimbarea furnizorului și prețurile (ediția din 2016).
Sursa: europedirect-tm.ro citata Comunicat de presă al CE