Cornel Gheorghiță: „Cripta” este un film clasic, în care spectatorul trebuie să accepte convenția
Regizorul Cornel Gheorghiță a declarat pentru AGERPRES că lungmetrajul său cel mai recent, „Cripta”, este un film clasic, în care spectatorul trebuie să accepte convenția artistică.
Filmul „Cripta” a avut premiera vineri în cinematografele românești, în prezența regizorului și a actorului din rol principal, Serge Riaboukine.
În „Cripta”, un afacerist francez (Riaboukine) vine la Băile Herculane, unde încearcă să dea lovitura în domeniul imobiliar. În clădirea care îl interesa găsește o frescă foarte veche. Pentru că această operă ar putea fi clasată ca făcând parte din patrimoniu și ar putea întârzia vânzarea, bărbatul se gândește să îi dea foc. Lucrurile iau o întorsătură dramatică și acesta rămâne blocat în imobil.
Cornel Gheorghiță a explicat pentru AGERPRES că în scenariul filmului, scris de Jean Samouillan, personajul principal era un afacerist parizian care a venit la Toulouse iar acțiunea a fost inspirată de o pisică.
„(Samouillan — n.r.) are o casă cu o curte interioară. La un moment dat într-o dimineață a văzut un pisic, care a ajuns acolo într-un mod misterios. A stat pisicul ăla acolo toată ziua și Samouillan s-a uitat la el. A vrut să vadă dacă găsește vreun burlan, ceva. N-a reușit. După aceea, scenarist de meserie fiind, a scris despre un om care nu poate să iasă dintr-o curte. El a făcut structura pe un om de afaceri parizian”, a arătat Gheorghiță.
Regizorul spune că a fost atras de ideea unui străin care să trăiască această întâmplare deoarece, în acest fel, ar exista două bariere — bariera fizică, a unui om blocat într-un imobil, și bariera lingvistică.
Despre Serge Riaboukine, Cornel Gheorghiță spune că este un actor „care joacă precum un star, dar nu are aerele unui star”.
La rândul său, Riaboukine a mărturisit pentru AGERPRES că a decis să joace în acest film după ce a fost fermecat de primul lungmetraj al regizorului român, „Europolis”, dar și de o discuție cu acesta.
„Am fost sedus de regizor înainte de scenariu. Când am citit scenariul, am văzut cât de bine e scris. (…) Eu am simțit că sunt blocat în clădire, apoi în țară, pentru că nu vorbesc limba. Am trăit în mod intens scenariul acesta”, își amintește el.
De origine slavă, Riaboukine a spus că la Herculane, unde au avut loc filmările, s-a simțit oarecum aproape de Balcani.
„Bunica din partea tatălui este din Muntenegru. Bunicul din partea tatălui este de origine rusă. A fugit din Rusia în Iugoslavia, din cauza Revoluției din Octombrie. Acolo s-a recăsătorit cu bunica mea și apoi au fugit de Tito în Franța”, povestește artistul.
„Poate este ignoranța mea, dar mă așteptam să găsesc aici o limbă mai dură, mai apropiată de slavă, dar am descoperit o limbă latină. Dar da, pot să spun că românii beau la fel de mult ca iugoslavii”, glumește francezul.
Deși în cele aproape două luni de filmări a învățat câteva cuvinte în română cât să se descurce pe platouri, singurele expresii pe care și le amintește sunt replicile pe care le are în film: „Ajutor!” și „Scroafa dracului!”.
Pentru Riaboukine, părțile dificile legate de lucrul său la film au fost raportarea la decorul sălbatic din Herculane și drumul de aproape nouă ore dintre București și stațiune.
Despre „Cripta”, Cornel Gheorghiță spune că este „un film modest în adevăratul sens al cuvântului. Este vorba de situația în care ești pus să ieși din lumea plină de zgomot, să fii cu tine. Este un film clasic, unde spectatorul trebuie să accepte convenția. Este o dramă. Trebuia să fie comedie cu nuanțe ironice, dar eu am tras filmul în direcția mea”, adaugă acesta.
În următoarele săptămâni, „Cripta” va rula în cinematografele din București (Cinema City, Movieplex Cinema Plaza, Cinema Studio, NCRR, Cinema Elvira Popescu, Cinema Europa, Cinema Scala, Cinemateca Union), Craiova (Modern), Pitești (Cinema Sebastian Papaiani), Botoșani (Unirea), Piatra Neamț (Dacia), Iași (Victoria), Vaslui, Constanța, Brașov, Tulcea.
Din distribuție mai fac parte: Camelia Pintilie, Constantin Florescu, Gabriel Spahiu și Sanda Toma. Imaginea filmului este semnată de Dorian Drăgoi, scenografia îi aparține lui Mihnea Tăutu iar montajul lui Nathalie Mougenot.
AGERPRES/(A, AS — autor: Oana Ghiță, editor: Florin Marin) www.agrpres.ro